• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Gothia inkasso

najc

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 April 2019
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
9
Poäng
42
Helt förtvivlad här.. har haft Ica-banken där jag legat efter med två betalningar, men skött den ”3e” så lånet inte blir uppsagt. Hade tydligen skickat ett brev hem som jag inte sett (iväg och jobbar i norr) att lånet nu är uppsagt. Detta bekräftades när jag ringde dom. Skulden har tagits över av gothia, och jag är livrädd. Skulden är på 108 000, och jag har för mig att de brukar kräva så hiskeliga summor varje månad.. är det någon som har erfarenhet av gothia och såna här stora summor? Är helt förstörd.
Mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ister

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
303
Poäng
487
Helt förtvivlad här.. har haft Ica-banken där jag legat efter med två betalningar, men skött den ”3e” så lånet inte blir uppsagt. Hade tydligen skickat ett brev hem som jag inte sett (iväg och jobbar i norr) att lånet nu är uppsagt. Detta bekräftades när jag ringde dom. Skulden har tagits över av gothia, och jag är livrädd. Skulden är på 108 000, och jag har för mig att de brukar kräva så hiskeliga summor varje månad.. är det någon som har erfarenhet av gothia och såna här stora summor? Är helt förstörd.
Mvh
Vad menar Du med ”skött den 3:e”? Betalade du ikapp då?
Så var det för mig, 3:e betalningen var att betala ikapp 1+2 samt 3, inte bara betala 3 och strunta i 1 och 2. Det framkom tydligt i mitt brev jag fick, både i lådan och via hemsidan (med sms som påminnelse om nytt meddelande digitalt).

Mitt hamnade hos Gothia, men jag nådde aldrig till en hållbar betalplan, så nu är det hos KFM.
Jag ansåg att det var meningslöst att skaffa en betalplan jag ändå inte kunde hålla, var bara ”att dra ut på lidandet innan smällen kommer”.
 

najc

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 April 2019
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
9
Poäng
42
Vad menar Du med ”skött den 3:e”? Betalade du ikapp då?
Så var det för mig, 3:e betalningen var att betala ikapp 1+2 samt 3, inte bara betala 3 och strunta i 1 och 2. Det framkom tydligt i mitt brev jag fick, både i lådan och via hemsidan (med sms som påminnelse om nytt meddelande digitalt).

Mitt hamnade hos Gothia, men jag nådde aldrig till en hållbar betalplan, så nu är det hos KFM.
Jag ansåg att det var meningslöst att skaffa en betalplan jag ändå inte kunde hålla, var bara ”att dra ut på lidandet innan smällen kommer”.
Att sålänge jag betalade den 3e så släpade de andra två bakom så hade jag tänkt komma ikapp och betala alla tre i juni och komma i fas. Vet ni vad man kan få till för månadsbetalning på 108 000? Släpper jag den till kronofogden måste jag ju släppa allting, och känner att det inte är något alternativ :(
 

office

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
43
Poäng
156
Svårt att säga. De brukar vilja ha det på 6 månader. Men om du bönar och ber kanske du får på 10 eller 12 månader.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Kan vara bra att hålla koll på UC betyget i närtid. Tror inte Gothia rapporterar till UC.

Det vill säga att det kan se ut som att lånet är avbetalt och att 108.000 försvunnit som ger bättre kreditbetyg (förutsatt ingen anmärkning tillkommer).

I så fall kan man använda den luckan med bättre UC betyg till att ta ett nytt lån på 108.000 kr för att betala av Gothia.

Vet att detta vart en strategi med vissa banker. Man låter blancolånet bli uppsagt och när det kommer till Inkasso försvinner det från UC så man får bättre kreditbetyg.
Det funkar tex med Collector. Tar man säg 400.000 hos dom så kan man släppa så det blir uppsagt till Inkasso. När det är uppsagt så försvinner 400.000 och Collector från UC så betyget tror det är avbetalt och man får mycket bättre kreditbetyg igen.

Då passar man på att ta ett till samlingslån eller liknande och ringer collector och säger att man kan betala en del för att få det "icke uppsagt" igen.

Vet inte hur det är med ICA. Men kan vara värt ha koll på ifall det kan generera att du får bättre UC och ett nytt bättre lån.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Kan vara bra att hålla koll på UC betyget i närtid. Tror inte Gothia rapporterar till UC.

Det vill säga att det kan se ut som att lånet är avbetalt och att 108.000 försvunnit som ger bättre kreditbetyg (förutsatt ingen anmärkning tillkommer).
Ett lån från Ica banken kommer med stor sannolikhet att resultera i betalningsanmärkning, skulle bli väldigt förvånad om inte så är fallet.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Ett lån från Ica banken kommer med stor sannolikhet att resultera i betalningsanmärkning, skulle bli väldigt förvånad om inte så är fallet.
Även hos inkasso? brukar inte anmärkningarna komma efter att lånen går till KFM i vanliga fall om det inte är missbrukad kredit?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Även hos inkasso? brukar inte anmärkningarna komma efter att lånen går till KFM i vanliga fall om det inte är missbrukad kredit?
Misskött kredit när ett lån som rapporterar till Uc går till Inkasso. Och jag tror att Ica både syns på uc och rapporterar till Uc.
 

najc

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 April 2019
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
9
Poäng
42
Misskött kredit när ett lån som rapporterar till Uc går till Inkasso. Och jag tror att Ica både syns på uc och rapporterar till Uc.
Det blev missbrukad kredit… ska ringa som idag. Är så sjukt nervös att dom vill ha en fantasisumma jag inte kan betala. Om det lånet går till kronofogden måste man väl släppa alla?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Det blev missbrukad kredit… ska ringa som idag. Är så sjukt nervös att dom vill ha en fantasisumma jag inte kan betala. Om det lånet går till kronofogden måste man väl släppa alla?
Förberedd dig på förhandling!! Acceptera inte på en gång det belopp de säger att de vill ha om du tycker det är för högt utan lägg fram argument och förhandla! Märker du att det inte går så bra att de t ex säger att du ska betala 8000kr men du kan bara betala 3700kr så är mitt tips att du försöker övertala dem att du åtminstone de sex första månaderna betalar 3700kr mot löfte att höja sen. Då har du köpt dig lite tid och samtidigt finns en chans att de inte höjer efter att första betalplanen löpt ut.

Om du ska släppa allt eller inte beror väl på din situation. Du måste inte släppa allt men det beror också på din plan framåt. Har du tänkt löneutmätning så släpper du allt utom möjligtvis mindre skulder som du hinner veta av innan det blir löneutmätning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp